Makanan untuk siapa?

Dalam sebuah berita yang dikeluarkan oleh BBC, stesen berita di Inggris, Mei 2008 lalu, setiap tahun sekitar 3,6 juta ton makanan dibuang di Inggris dan Wales. Data ini mengejutkan. Apalagi jika ditambah data serupa dari berbagai negara, maka jumlah makanan yang dibuang di seluruh dunia tentu sangat besar.

Data ini sangat mengejutkan, mengingat tentang keadaan ini, masih ada begitu banyak manusia yang hidup dalam kelaparan. Dalam perjalanan ke Kanaan, Tuhan pernah memberi pelajaran kepada bangsa Israel tentang mengelola jumlah makanan.

Tuhan memberikan pelajaran kepada bangsa Israel tentang bagaimana menguruskan makanan dengan cara yang baik. Setiap hari Tuhan memberikan manna kepada bangsa Israel dan diperintahkan untuk mengambil secukupnya, tidak harus menyimpannya tetapi tidak juga boleh kurang sehingga keluarga mereka kelaparan.

Walaupun demikian, ada yang mengambilnya berlebihan sehingga mereka membuang makanan itu dan mereka tidak menuruti perintah Tuhan. Musa juga pada waktu itu marah kepada mereka.  Mungkinkah jumlah orang yang kelaparan di seluruh dunia akan dapat ditolong kerana makanan boleh disalurkan juga kepada mereka yang kekurangan.

Banyak orang kekurangan dan kelaparan di seluruh dunia sehingga tidak mendapat makanan dan minuman yang mencukupi.

Penulis asal sebelum diterjemah : Alison Subiantoro 
Bacaan: Keluaran 16:13-24

0 comments:

Post a Comment